PRedizborna kampanja u BiH – ko to može savladati?

Izborne kampanje su definitivno najveći izazov s kojim se jedan PR-ovac može susresti, posebno u zemlji kakva je Bosna i Hercegovina. Imamo oko 3,8 miliona stanovnika i 147 ministara, a na nedavno održanim izborima učestvovalo je 7.748 kandidata iz skoro 98 političkih subjekata (50 stranaka, 24 koalicije i 24 nezavisna kandidata). Jednostavna računica kaže - skoro svaki 400-ti građanin je kandidat na izborima.

A držimo i svjetski rekord. BiH je zemlja s najviše stranaka po glavi stanovnika, jer na svakih 20.000 građana dolazi jedna stranka. E sad - postavlja se pitanje, kako kao ekspert, u zemlji koja je jedinstvena po ovom u svijetu, raditi izboru kampanju? Kako nametnuti svoju priču među 7.748 kandidata. Kako se istaknuti? Kako govoriti suvisle, strateške stvari kada većina protukandidata kampanju temelje samo na kritici? Kako se strateški postaviti kada u izbornoj kampanji svi tvrde da su opozicija i „nisu ništa krivi“, a zapravo sve bitnije stranke  su, u većoj ili manjoj mjeri, do sada sudjelovale u vlasti? 

Prije četiri godine skoro svim strankama je bila potpuno strano angažiranje agencije ili kosultanata za izborne kampanje. U protekloj izbornoj kampanji, s druge strane, skoro svaka iole ozbiljnija stranka i kandidat imali su stratešku konsultantsku pomoć. Stručnjaci iz Srbije, Hrvatske, Velike Britanije, SAD, Makedonije, Izraela - svi su došli i pokušali ostvariti što je moguće bolji rezultat za svog klijenta. I to je odlično. Konačno je i kod nas normalno da se eksperti angažiraju za ono što im je posao. S druge strane,  ne vjerujem da se bilo koji ekspert izvana, uz profesionalno uvažavanje svih njih (i nadam se da će me ispravno shvatiti) zaista može snaći u bh. političkoj, društvenoj i svakoj drugoj zavrzlami. Vjerujem da raditi izbornu kampanju u BiH se bitno razlikuje, zbog svega gore navedenog, od rada u kampanjama u drugim zemljama. I zato, čude me postizborne analize, a posebno me nerviraju:

Eksperti koji analiziraju izbore u BiH, a nemaju nikakvu praktičnu predstavu  o tome kakva je situacija u našoj zemlji

Eksperti koji govore nakon svakih izbora da su bh. građani propustili šansu za promjenu, a mi smo zapravo „probali“ skoro sve ozbiljnije političke opcije

Inostrani analitičari koji kritiziraju i birače i politički sistem, koji je, slažem se, nakaradan- ali ne smijemo zaboraviti da su ga osmislili upravo predstavnici njihovih vlada

A kakav je naš birač zapravo? Ja mu se divim. U zemlji sa izuzetno kompliciranim političkim sistemom, sa milion poruka koje dobiju u izbornoj kampanji, Bosanci i Hercegovci su sposobni glasati na kantonalnom nivou za jednu stranku, na federalnom i državnom za drugu, a za člana Predsjedništva BiH za kandidata treće stranke. I sposobni su tačno argumentirati zašto su glasali za svakoga od njih. U našoj, bh. stvarnosti, takvoj kakva je, pa i onoj izbornoj, mi se zaista snalazimo odlično. Sigurna sam da raditi izbornu kampanju u BiH i pobijediti, znači da imaš dobre temelje da možeš raditi izborne kampanje bilo gdje, jer teško će se naći demokratska zemlja u kojoj ćeš teže doprijeti do birača.